Pages

Jihad .




Assalamualaikum .


Jihad .

Aku nak cakap jihad ilmu .
Jihad yang. kau kena stay up or bangun awalawal pagi sematamata ambil sebatang pen .
Jihad di sebatang pen .
Jihad yang kau kena berlari ke sana sini , nak make sure kau punya assingment kau siap jea .
Jihad yang kau kena re- do balik benda yang kau dah buat , sebab salah and sebab kau nak CGPA kau tinggi .
And
Jihad nehh sebab nak maku sure mak ayah kau bangga dekat kau dan untuk masa depan .


Alangalang result SPM dah keluar . Aku nak cerita dekat juniorjunior . SPM tuhh memang tade apapapa , nothing , kosong . Bila kau dah besar nanti , bila kau dah ada kerja and ada anak , SPM tuhh memang tade apapa . Tapi SPM tuhh tiket . Tiket untuk kau gapai sesuatu .


And apa yang kau study dekat SPM tuh , itu JIHAD ILMU . Jihad di sebatang pen .


Aku , aku bukan jenis rajin study .
Aku , aku bukan dilahirkan genius bijak pandai .
Aku , aku bukan yang score straight A dekat manemane .
Aku , aku biasa jea .
Aku , aku tak suka orang cakap aku pandai .

Sebab aku memamng kurang ilmu . Aku kena persuade diri aku untuk dapat benda tuhh . Aku suka tengok something dan belajar . Sejak kecil aku macam tuh . Tengok and learn . Sama macam sekarang . So , aku lambat dalam capai sesuatu , aku kena celcel otak aku untuk dapat benda tuhh .



Main point .

Studying is jihad .
Jangan laa nak mengeluh kenapa aku tak sepandai dia , tak sebijak dia . Sebab Allah cipta manusia semua berbeza . Sometimes allah nak hamba dia take an effort supaya dia berjaya . And ada Allah cipta manusia memang dia serbaserbi pandai . Sebab itu juga salah satu ujian Allah . So , kita sebagai pelajar . Belajar jela , itu memang tugas kita . Tapi tetap laa , kita belajar sebab nak seek ilmu allah and untuk mak ayah kita . In shaa Allah , kau akan rasa manisnya jihad ilmu .


Peacee .








No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik