Pages

Meaningful Conversation





'; Sesungguhnya Allah tak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya ''

Ar-Ra' ad ( Ayat 11 )



Previos post aku , aku ada cakap aku nak jadi better muslim kan ?




Well , actually , aku dah try lamaa gilaa, sejak form 5 lagi . Tapi , itu lahh , bukan senang kann ? Nak buang perkara yang dah jadi darah daging , memang payah kan ? Haha , bunyi macam aku nehh jahat benar XD . Manusia mungkin boleh nampak kita luaran jea , tapi dalaman hanya tuhan saja jea tahu kan ? Aku ingat lagi conversation , aku dengan kakak dan abang aku .

Aku : Ayee , nak study abroad laa . Macam best jeaaa *mata bersinarbersinar :D

Abang : Tapayaa laaa , nanti makin rosak ayee .

Kakak : Angah pun fikir macam tuhh . Culture shockk nanti .

Aku dalam hatii . Choyychoyy , ingat ayee nehh teruk sangat kea ? Hmm . Aku tahu aku takdela baik sangat . So , kakak dan abang kan ? So , dengar jelaa walau hati memberontakk . Then lamalama , lepas tuhh , aku punn cakap balik , tapi tadela cakap nak study abroad , aku cakap aku nak study dekat UIAM ( Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ) jeaa .

Aku : Ayee , nak masuk UIA laa , boleh ? * mata berkelipkelip :D

Kakak : Hmm , angah rasa , universiti tuhh tak sesuai dekat ayee . Boleh kea aye survive nanti ? Dunia sana beza dengan dunia ayee .

Korang tahu , macam mana rasa , masa kita tengah semangat berkobarkobar , tibatiba orang curah air dekat kita ? Haa , macam tuhh laa aku rasa . Tapi kakak kan ? Again aku macam redhaa jelaa . Nak cakap kan , kakak aku nehh , cakap dengan dia , memang dia menang . So , baik diam . * Tak kutuk , puji :)

Thenn , lepas berlama baru aku cakap dekat kakak aku tercinta tuhh ,

Aku : Ayee nak masuk UIA , sebab enviroment tuhh yang membuatkan kita feeling ke arah kebaikan tuhhh banyak . So , masa tuhh , ayee boleh ubah diri ayee kepada lebih baik *mata penuh dengan cahaya :)

Kakak : Well , kalau macam tuhh , masuk jelaa *senyum :)

Haa , masa tuhh rasanya macam orang bagi aku sehamper chocolate cadbury ! HAHA XD Well , aku suka . Kau tak sukaa sudahh , yang penting akuu sukaa :D

Thenn , masa aku tweeting , aku terbaca nehh .

'' Bertudung Labuh itu sesuatu kewajipan ''

Aku , macam ? What ? Seriously ? Dalam hati aku macam , okay , kalau kewajipan tak buat tuhh dosa kann ? Eshesh , aku dah berdosaaa ! Waaaa -_- Okayy atiee tak lawak , tak baik . AstafiruAllahalzim .. Then masa tuhhh aku macam , okayokayy , sedih , kecewa , perit , payauu , masin semua ada , kecuali manis dan seangkatan denganya . Then , aku berhasrat laa , nak text dekat kakak aku . Bila aku text , dia tak balas . Kayyy , cedih :( Never mind , lepas berapa lama , masa aku main phone ayah aku , aku text laa kakak akuu .
Aku : Angah :)

Kakak : Yea , ayee . Kenapa ?

Aku : Haa ? Umi pesannn .... * Dalam hati , mana tahu nehh aku ?

Kakak : Umi pesan apaa ?

Aku : Takee caree .

Kakak : Haa ? Tuu jeaa umi pesan . Pelik .

Aku : Sajee jeaa . Rinduuuuu angahhh :D

Kakak : Erkk ... Erkk . Erkkk .

Aku : Memakai tudung labuh itu suatu kewajipan kea ? 

Kakak : Tak . Tetapi menutup dada itu wajib .

Aku : Tutup lengan ?

Kakak : Memang laa wajib .

Aku : Macam mana kalau orang tuhh bertudung labuh , menutupi dada jeaa , tapi labuh tuhh dekat depan dan belakang , tepi dekat lengan tak labuh , acano ? * aku tadela text sedetail nehh . 

Kakak : Setahu angah , wajib laa .

Aku : Hmmm ,

Kakak : Kenapaa ? 

Aku : Saje berfikir . Kenapa ?

Kakak : Setakat bertanya benda yang baik , tapi tidak melakukan apaapa selepas tahu benda yang baik tidak ada guna nya .

Kaykayy . Perli tuhhh , perlii -____-

Korang jangan percaya , perbualan yang aku tulis nehh macam harmoni jeaa , tapi sebenarnya tidak . Kitaorang suka gaduh , gaduh manjamanja gituu :D Adikberadik , seteruk mana pun dia , dia tetap adik beradik kita , baik buruk dia tetap darah daging :D

'' Bertudung itu tidak wajib , tapi menutup aurat itu wajib '' Ustaz Azhar Idrus .

Im want to be a better muslim . But , yeah , so many obstacles . I have to take step by step . Yeah , hard for me . Well , at least i try and non-stop try right ? Pray for mee :)

Pleasee , pray for me get a best result .
and 
Pleasee , pray for me to change myself to be a better muslimah :)





Just check outt . Benda baik kalau tak salahkan tengok ?





No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com | Header Image by Freepik